En dröm går i uppfyllelse
eller
En hyllning till en 15 åring, Gårdlösaleden
Läs om SPF eventet
Musik i Stora stenbrottet >>>
Ett Skånskt Dalhalla

eller
Läs om SPF eventet
Musik i Stora stenbrottet >>>
Ett Skånskt Dalhalla

Musik i Stora kalkbrottet
Redan när byns alla entusiaster hjälp åt att skapa Gårdlösaleden dök ideen om ett musik event upp. Sedan dess har både Berit och familjen Palm drömt om det, och nu blev det verklighet i ett SPF Vitsippan evenemang.
Nedan:
Först Gertruds reportage, sedan bilder från Håkan Gottberger och några från mig /BoR
En länge efterlängtad dröm för en grupp visionärer, kunde uppfyllas en vacker junidag, då det hölls ett musikevenemang i kalkbrottet längs Gårdlösaleden. Det var Spf Vitsippan som fick uppleva den urpremiären och initiativtagare var ordförande Berit Danielsson och hennes närmaste. Hon berättade att när hon tillsammans med maken Christer varit på konsert i Dalhalla, hade de fått visionen att det kanske kunde göras i kalkbrott därhemma också. Och nu var det dags.
Kent Palm med familj har i flera generationer ägt och förvaltat gården där kalkbrottet ligger och han berättade inledningsvis om de olika turerna i kalkbrottets historia. Även han och hans fru Kerstin hade sett den alternativa potentialen för det nedlagda stenbrottet.
– Det här har vi länge drömt om , sade han från botten av brottet och blickade upp på den stora skaran deltagare som hölls på säkert avstånd från brottet med hjälp av kornas elstängsel. Och korna stod på andra sidan och tittade förundrat på spektaklet. Många av besökarna satt på första parkett på de traktorvagnar som fraktat dem från Smedstorp genom det sommarvackra landskapet.
Och nere på botten av brottet omgivna av vatten stod dagens underhållare NIMT, som består av Victor Rosberg och Lukas Larsson. Deras repertoar består av visor, framför allt på skånska, vilket de har funnit vara ett uppskattat koncept. Stämningen var hög och uppskattningen välförtjänt.
– Det här är nog tredje mysigaste spelningen på vår topplista, sade Lukas och tillsammans med Victor rev de av Får man ta hunden med sig in i himlen och En fattig bonddräng med många fler både egna låtar och andra, på klingande skånska.
Efter underhållningen var det dags att inta den medhavda matsäcken. Kaffekorgar dukades upp på campingbord och man kunde också grilla sin korv på den gemensamma grillen om man så önskade.
Efter flera timmar var det dags att bryta upp och de tre traktorvagnarna fylldes för hemfärd. En mycket lyckad dag och en fin avslutning inför sommarpausen.
Nästa möte är den 12 augusti då det är upptakt inför hösten på Gröne Plan i Smedstorp
Arrangörerna, fixarna och traktorförarna tackades med varma applåder.
Text och bild Gertrud Hedberg

Tre traktorvagnar fyllda med seniorer åkte genom det vackra sommarlandskapet för att avnjuta musik och samvaro vid kalkbrottet längs Gårdlösaleden

Gruppen NIMT fick prova en mycket speciell scen vid sitt framträdande, längst ner i brottet med lodräta väggar och vatten runt omkring

Diskret idisslande stod korna bakom sitt stängsel och betraktade de ovanliga gästerna
Publicerat 2026-06-18
Klicka och bläddra och se hur härligt det var.
I morgon tisdag den 23 juni 2026, öppnar vi säsongens fotoutställningar i Sädesmagasinet (vernissage mellan 14.00 – 19.00) och det är Hans Jonsson, Brita Nordholm & Erkki Saikkonen på Nevabooks som inleder i våra utbyggda lokaler.
Alla är hjärtligt välkomna // Per
Nu är alla kvällarna bokade förutom den sista onsdagen den 12/8.
Vi har många nyinflyttade och sommarboende i byn, se till att de slår följe med dig. PUUB:en är ett ypperligt tillfälle att lära känna varandra.
Som vanligt: ta med egen dricka (öl, vin, läsk, kaffe…) och kom till denna anspråkslösa och familjevänliga tillställning.
Välkommen!
Välkomna att fira Midsommarafton
i Gröneplan, Smedstorp.
Vi träffas 14.00 och klär gemensamt midsommarstången.
Sen blir det dans,
Tipspromenad för alla åldrar, Olika spel finns till utlåning.
Medtag blommor och egen fikakorg.
/Byalaget Smedstorp
Välkommen till årets PUUB-premiär hos Gun och Evald på Torggatan 2 (gamla banken) i Smedstorp.
Onsdag 17 juni kl 19 samlas vi i trädgården.
Vi har många nyinflyttade och sommarboende i byn, se till att de slår följe med dig. PUUB:en är ett ypperligt tillfälle att lära känna varandra.
Som vanligt: ta med egen dricka (öl, vin, läsk, kaffe…) och kom till denna anspråkslösa och familjevänliga tillställning.
Välkommen!
Vill du också vara PUUB-värd i Smedstorp i sommar?
Hos Leif Handlare kan du skriva upp dig på listan.
Några har redan anmält sig, så passa på medan det finns platser kvar.
Vi har haft PUUB-kvällar i Smedstorp i 20 år och fortfarande är det
uppskattat att komma och roligt att vara PUUB-värd.
Genom ihärdigt arbete, månaders träning, uthållighet och förmåga att hantera motgångar kom belöningen.
Äntligen, den första segern, en trepoängare. Denna seger var verkligen välförtjänt!
Det var en fantastisk upplevelse, eller snarare olidligt nervpirrande. Den första halvleken slutade utan mål, medan motståndarlaget inledde med första målet i den andra halvleken. Smedstorp, vår krigarmaskin, fick till en kvittering och därefter kom ett mål till för 2–1.
Jag är uppenbart ingen expert på att referera matcher, men tilläggsminuterna kändes som en plåga och man ville bara höra slutsignalen.
Glädjen hos spelarna och oss åskådare när domaren avslutade matchen blev ett efterlängtat vrål av JAAAAAAAA!
Text och foto: Karin Lindén

I dag är det 15 år sedan Gårdlösleden invigdes.
För 15 år sedan invigdes Gårdlösaleden — en vandringsled som blivit mycket mer än bara en stig genom landskapet. Den har gett människor möjlighet att uppleva Österlens stillhet, historia och natur på nära håll.
Genom hagmarker, skogar och öppna vyer binder leden samman bygdens kulturarv med dagens friluftsliv. I femton år har den lockat vandrare att stanna upp, lyssna till fågelsången och känna historiens närvaro kring Gårdlösa.
Gårdlösaleden är ett fint exempel på hur lokalt engagemang kan skapa något som uppskattas av både boende och besökare — en plats för rörelse, gemenskap och eftertanke.

Vi tackar alla som hjälp till att skapa och underhålla leden under alla dessa år.