Category: Nyheter 2026

  • Musik event i Stora Stenbrottet

  • ÖFC säsongs start 2026

    Säsongs start ÖFC foto utställning

    I morgon tisdag den 23 juni 2026, öppnar vi säsongens fotoutställningar i Sädesmagasinet (vernissage mellan 14.00 – 19.00) och det är Hans Jonsson, Brita Nordholm & Erkki Saikkonen på Nevabooks som inleder i våra utbyggda lokaler.

    Alla är hjärtligt välkomna // Per

  • PUUB schema 2026

    PUUB schema 2026

    Nu är alla kvällarna bokade förutom den sista onsdagen den 12/8.

    Välkommen till årets PUUB- kvällar enligt nedan.

    • Onsdag 24/6 Ulla Harrstedt, Villa Haga
    • Onsdag 1/7 Karin & Richard, Storgatan 57
    • Onsdag 8/7 Marie & Håkan, Motionsvägen 7A
    • Onsdag 15/7 Malena & Anders, Storgatan 19
    • Onsdag 22/7 Kerstin & Kalle, Monika & Lille, Storgatan 28
    • Onsdag 29/7 Myren & co, Storgatan 31
    • Onsdag 5/7 Monika Eliasson, Kanalgatan 70.
    • Onsdag 12/8 . . .

    Vi har många nyinflyttade och sommarboende i byn, se till att de slår följe med dig. PUUB:en är ett ypperligt tillfälle att lära känna varandra.

    Som vanligt: ta med egen dricka (öl, vin, läsk, kaffe…) och kom till denna anspråkslösa och familjevänliga tillställning.

    Välkommen!

  • Midsommarafton i Gröneplan 2026

    Midsommarafton i Gröneplan

    Välkomna att fira Midsommarafton
    i Gröneplan, Smedstorp.
    Vi träffas 14.00 och klär gemensamt midsommarstången.

    Sen blir det dans,
    Tipspromenad för alla åldrar, Olika spel finns till utlåning.
    Medtag blommor och egen fikakorg.
    /Byalaget Smedstorp

  • PUUB 2026-03-03

    PUUB en 20 årig Smedstorpstradition

    Välkommen till årets PUUB-premiär hos Gun och Evald på Torggatan 2 (gamla banken) i Smedstorp.
    Onsdag 17 juni kl 19 samlas vi i trädgården.

    Vi har många nyinflyttade och sommarboende i byn, se till att de slår följe med dig. PUUB:en är ett ypperligt tillfälle att lära känna varandra.

    Som vanligt: ta med egen dricka (öl, vin, läsk, kaffe…) och kom till denna anspråkslösa och familjevänliga tillställning.

    Välkommen!

    Vill du också vara PUUB-värd i Smedstorp i sommar?
    Hos Leif Handlare kan du skriva upp dig på listan.
    Några har redan anmält sig, så passa på medan det finns platser kvar.

    Vi har haft PUUB-kvällar i Smedstorp i 20 år och fortfarande är det
    uppskattat att komma och roligt att vara PUUB-värd.

  • SIF första div 5 seger

    Tålamodets Triumf

    SIF:s första seger i division 5, Grattis

    Genom ihärdigt arbete, månaders träning, uthållighet och förmåga att hantera motgångar kom belöningen.

    Äntligen, den första segern, en trepoängare. Denna seger var verkligen välförtjänt!
    Det var en fantastisk upplevelse, eller snarare olidligt nervpirrande. Den första halvleken slutade utan mål, medan motståndarlaget inledde med första målet i den andra halvleken. Smedstorp, vår krigarmaskin, fick till en kvittering och därefter kom ett mål till för 2–1.

    Jag är uppenbart ingen expert på att referera matcher, men tilläggsminuterna kändes som en plåga och man ville bara höra slutsignalen.

    Glädjen hos spelarna och oss åskådare när domaren avslutade matchen blev ett efterlängtat vrål av JAAAAAAAA!

    Text och foto: Karin Lindén

  • Gårdlösaleden 15 år

    Gårdlösaleden 15 år

    I dag är det 15 år sedan Gårdlösleden invigdes.

    För 15 år sedan invigdes Gårdlösaleden — en vandringsled som blivit mycket mer än bara en stig genom landskapet. Den har gett människor möjlighet att uppleva Österlens stillhet, historia och natur på nära håll.

    Genom hagmarker, skogar och öppna vyer binder leden samman bygdens kulturarv med dagens friluftsliv. I femton år har den lockat vandrare att stanna upp, lyssna till fågelsången och känna historiens närvaro kring Gårdlösa.

    Gårdlösaleden är ett fint exempel på hur lokalt engagemang kan skapa något som uppskattas av både boende och besökare — en plats för rörelse, gemenskap och eftertanke.

    Vi tackar alla som hjälp till att skapa och underhålla leden under alla dessa år.

    Läs om invigningen på vår äldre arkiverade hemsida >>>

  • Valborg 2026

    Valborgsmässoafton i Gröneplan

    Välkomna på majbål i Gröneplan
    tordagen den 30 april

    • 19:30 Grillen tänd och korv med tillbehör finns
    • 19:45 Sång av Thankful kören
    • 19.55 Vårtal av Magnus Alm
    • 20.00 Bålet tänds

    Varmt välkomna hälsar Byalaget

    Publicerat 2026-04-25

  • Arbetskvällar på badet

    Arbetskvällar på badet

    Ett år går fort, sommaren närmar sig och därmed är det också snart dags att slå upp grindarna till Smedstorps Badet för ännu en härlig badsäsong.
    Därför måste vi nu börja iordningsställa det som ligger på oss (Badsektionen).
    Och ja, ni vet vad det betyder – det är dags att dra igång årets fixarkvällar på badet!

    Same procedure every year

    Vi har som vanligt en del att göra så vi är tacksamma för om du/ni vill ge oss en hjälpande hand så vi hinner få allt färdigt tills badet öppnar 13juni.

    Första arbetskvällen blir måndag 27 april kl 18.00 sen kör vi på alla måndagar tills vi är färdiga.
    Vi tänder som vanligt grillen och bjuder på korv och fika!
    Hoppas vi ses!!
    Badsektionen